یکی از موارد تاثیر گذار در هنگام تعیین آزمایشگاه آب و خاک و مشخص کردن عناصر مورد آنالیز، تعرفه آزمایشگاه آب و خاک است. طبیعی است که قبل از درخواست آزمایشات برای تعیین عناصر، علاوه بر سایر موارد، قیمت نیز مورد توجه قرار میگیرد. در این مطلب به بررسی هزینه آزمایشگاه آب و خاک، نحوه تعرفه گذاری آنالیزها و موارد تاثیر گذار در قیمت آزمایشگاه آب و خاک می‌پردازیم. و در آخر می‌توانید لیست قیمت‌های مربوط به آنالیزهای خاک، گیاه، آب، کود شیمیایی و کود آلی را مشاهده کنید.

آزمایشات آب و خاک به چه دلایلی انجام می‌شود؟

قبل از هر چیز باید به توضیحات مختصر و مفید راجب آزمایشگاه بپردازیم. این آزمایشات با هدف کلی شناسایی نیازها و کمبودهای زمین انجام می‌شود. بهترین زمان برای انجام آزمایش آب و خاک، قبل از آماده سازی زمین است.

طی این روند ابتدا در زمان مناسب و به شیوه درست نمونه برداری از آب، خاک، کود و حتی گیاه انجام می‌شود. سپس اطلاعات نمونه ثبت می‌شود و با انتخاب آنالیزهای مورد نیاز نمونه به آزمایشگاه تحویل داده می‌شود.

نمونه مورد بررسی و آنالیز قرار می‌گیرد تا مقدار دقیق عناصر و ماده‌های درخواست شده برای آزمایش مشخص شود. پس از تعیین مقدارهای نهایی، این مقادیر با بازه استاندارد تعیین شده برای عناصر مقایسه می‌شوند.

این بازه استاندارد برای هر آزمایش به موارد متعددی بستگی دارد. مواردی همچون نوع محصول مورد کاشت، نوع نمونه، محل برداشت نمونه و …

پس از مشخص شده کمبودها و نیازهای موجود باید با متخصصان در این زمینه مشورت شود و در نهایت تجویزهای لازم برای آماده سازی زمین به بهترین شکل انجام شود.

با انجام اقدامات لازم زمین، آب، کود و گیاه بطور کامل همخوانی دارند و روند کشاورزی به بهترین شکل با بالاترین کیفیت برداشت انجام خواهد شد. در حالی که تنها یک هزینه آزمایشگاه آب و خاک داشته اید و با این قیمت آزمایشگاه آب و خاک اندک، همه روندها به بهترین شکل انجام می‌شوند.

تعرفه آزمایشگاه آب و خاک

نحوه مشخص کردن تعرفه آزمایشگاه آب و خاک:

یکی از مراحل اصلی در هنگام مشخص کردن عناصر مورد آزمایش، مشخص کردن تعرفه آزمایشات است. در هنگام قیمت گذاری هزینه آزمایشگاه آب و خاک باید چند عامل مهم و اصلی تاثیر گذار در قیمت آزمایشگاه آب و خاک، در نظر گرفته شوند. عواملی چون:

1. هزینه مواد بکار گرفته شده در روند انجام آزمایش

2. هزینه نیرو انسانی متخصص و غیرمتخصص آزمایشگاه

3. زمان مورد نیاز انجام آزمایشات مورد نیاز

4. روش انجام آزمایش و استفاده از پروتکل‌های استاندارد

5. سایر هزینه های جانبی مثل استفاده از دستگاه‌ها، وسایل، محل آزمایشگاه و …

در گام اول باید تمام هزینه آزمایشگاه آب و خاک برای آنالیز متحمل می‌شود مشخص شود. اول نیازهای آزمایش تعیین می‌شود.

بطور مثال با توجه به پروتکل مشخص است که انجام آزمایش ایکس به 3 نوع مواد اولیه نیاز دارد، 2 ساعت زمان می‌برد، 2 نفر نیروی انسانی هر کدام به مدت یک ساعت مشغول به کار روی این نمونه هستند، از 4 دستگاه مشخص استفاده می‌شود که مدت زمان استفاده از هر یک از آنها مقدار مشخصی است و …

سپس هزینه هر یک از موارد تعیین شده بصورت نسبی مشخص و جمع زده می‌شود. در گام بعدی درصد سود آزمایشگاه به هزینه مشخص شده اضافه می‌شود و تعرفه نهایی مشخص می‌گردد.

در صورتی که هزینه اضافه مانند هزینه پستی ارسال نمونه و یا … وجود داشته باشد، بصورت جداگانه محاسبه می‌گردد.

تعرفه آزمایشگاه آب و خاک چگونه تغییر می‌کند:

همانطور که اشاره شد تعرفه آزمایشگاه آب و خاک به موارد متعددی بستگی دارد. بدون شک در صورتی که موارد نام برده شده در پاراگراف فوق تغییر کند، هزینه آزمایشگاه آب و خاک نیز تغییر خواهد کرد.

بطور مثال هر ساله هزینه نیروی انسانی تغییر می‌کند و بالاتر می‌رود. بنابراین معمولا پس از عوض شدن سال، هزینه آزمایشگاه آب و خاک نیز بالاتر خواهد رفت.

معمولا این تغییر قیمت بصورت سالانه است. اما ممکن است درصورت تغییر چشمگیر سایر هزینه‌ها این تغییر قیمت بیشتر از سالی یک بار اتفاق بیافتد.

هزینه آزمایشگاه آب و خاک

قیمت مشترک در تعرفه آزمایشگاه آب و خاک به چه معناست؟

این نکته قابل ذکر است که در برخی از آزمایشات آب و خاک چند عنصر باهم آنالیز می‌شوند. بنابراین نیاز به آنالیز تک تک عناصر بصورت جداگانه نیست. نتایج برخی از آزمایشات نیز با انجام محاسبات روی سایر آزمایشات بدست می‌آیند.

نکته دیگر این است که با مشخص شده برخی از آزمایشات، موارد دیگری نیز بدست می‌آیند. بطور مثال در انجام آزمایش خوراک یا گیاه، وقتی درصد رطوبت مورد آنالیز قرار می‌گیرد با بدست آمدن نتایج آن، خود به خود درصد ماده خشک نیز مشخص می‌شود.

در این شرایط به عبارتی میگوییم قیمت آزمایشات درصد ماده خشک و درصد رطوبت مشترک است و با انجام یکی از این آزمایشات نیاز به هزینه مجدد برای دیگری نیست.

آیا انجام آزمایشات آب و خاک صرفه اقتصادی دارد؟

انجام آزمایشات خاکشناسی برای نمونه‌های آب، خاک، گیاه و کود همراه با هزینه است. اما این سوال به وجود می‌آید که صرفه این هزینه‌ها چیست؟

پاسخ بله است …

در مطالب فوق به اهمیت انجام این نوع آزمایشات اشاره کردیم و مزایای آنها بطور کامل بررسی شد. اما باید بدانید علاوه بر این مزایا، این آزمایشات همراه با صرفه اقتصادی هستند.

چرا؟ چون هم در انتهای کار و در زمان برداشت محصول باعث برداشت محصول بیشتر و با کیفیت‌تر و در نتیجه سوددهی بیشتر می‌شود. هم هزینه‌های اولیه آماده سازی زمین و سایر هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد. زیرا دقیقا نوع کود مورد نیاز و … مشخص می‌شود و نیاز به هزینه‌های مجدد نیست.

و مهم تر از همه اینها تمام مراحل بدون ریسک طی خواهند شد و نتیجه نهایی مطلوب بصورت قطعی بدست خواهد آمد.

هزینه آزمایشگاه آب و خاک برای تکرار آزمایش:

در مواردی نیاز به تکرار آزمایش احساس می‌شود. معمولا درصورت نیاز خود آزمایشگاه تکرار مجدد آزمایش را انجام می‌دهد تا به یک نتیجه مورد اعتماد برسد.

اما گاها از طرف تقاضا کننده نیز درخواست تکرار آزمایش داده می‌شود. در اکثر آزمایشگاه‌ها هزینه‌ای برای این تکرار در نظر گرفته نخواهد شد.

ولی در برخی از آزمایشگاه‌ها درصورتی که نتیجه آزمایشات بعدی نیز همان نتایج قبلی باشد، هزینه‌ای مجدد برای انجام آزمایش مجدد به درخواست مشتری، دریافت خواهد شد.

قیمت آزمایشگاه آب و خاک

آزمایشگاه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد:

بدون شک مهمترین ویژگی آزمایشگاه تجهیزات و نیروی انسانی متخصص است. اما بطور کلی می‌توانیم ویژگی‌های یک آزمایشگاه مورد اعتماد و خوب را به صورت زیر دسته بندی کنیم:

1. داشتن تجهیزات به روز، پیشرفته و کامل

2. بکارگیری نیروی متخصص، با تجربه و با اطلاعات به روز

3. استفاده از روش‌های استاندارد و پروتکل‌های به روز در سطح جهانی

4. استفاده از مواد با کیفیت بالا

5. داشتن قابلیت تکرار آزمایش

6. ارائه تجویزهای لازم باتوجه به نتایج بدست آمده

تاثیر آزمایشگاه در تعرفه آزمایشگاه آب و خاک:

تعرفه آزمایشگاه آب و خاک به موارد زیادی بستگی دارد. بنابراین ممکن است با توجه به این موارد قیمت یک آزمایشگاه با آزمایشگاه دیگر متفاوت باشد.

موارد تاثیر گذار در تعرفه آزمایشگاه آب و خاک عبارتند از:

1. کیفیت مواد مورد استفاده

2. نوع دستگاه‌ها

3. استانداردها و پروتکل‌ها

4. روش انجام آزمایش و …

ممکن است تفاوت قیمت آزمایشات بین دو آزمایشگاه به دلیل موارد نام برده شده باشد و یا به دلایل دیگر.

پیشنهاد ما این است که قبل از توجه به تعرفه آزمایشگاه آب و خاک، به دنبال انتخاب آزمایشگاه برتر، با روش‌های به روز و دستگاه‌های پیشرفته باشید. زیرا به همان اندازه که نتایج درست مفید است، نتایج اشتباه ممکن است باعث خسارات جدی شود.

مثلا اگر میزان فسفر خاک مناسب باشد و آزمایش کمبود فسفر خاک را نشان دهد و شما با توجه به نتایج مقدار زیادی کود فسفر دار به خاک اضافه کنید، ممکن است زیاد بودن این عنصر خسارات و مشکلاتی را به بار بیاورد.

بنابراین به انتخاب ازمایشگاه توجه کنید. هزینه پایین و یا بالای آزمایشات نشان دهنده کیفیت پایین یا بالای آزمایشگاه و اطمینان یا عدم اطمینان از نتایج نهایی نیست.

تجهیزات آزمایشگاهی

لیست تعرفه آزمایشگاه اب و خاک:

لیست آزمایشات قابل انجام همراه با قیمت آنها در لینک‌های زیر قابل مشاهده می‌باشند.

نکات:

1. علاوه بر آزمایشات کشاورزی، لیست آزمایشات خوراک نیز قابل مشاهده است.

2. هزینه آزمایشات آب نیز مشابه آزمایشات خاک می‌باشد. اما با توجه به شرایط دمایی خاص مورد نیاز برای نگهداری نمونه آب، امکان ثبت سفارش این نوع آزمایش بصورت اینترنتی وجود ندارد. برای اطلاعات لازم جهت ارسال نمونه آب به آزمایشگاه می‌توانید با شماره‌های موجود آزمایشگاه تماس بگیرید.

3. لیست آزمایشات قابل مشاهده مربوط به آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما است. که از مجهزترین آزمایشگاه‌های کشور در زمینه خدمات کشاورزی می‌باشد. این آزمایشگاه در مرکز کشور قرار دارد و امکان درخواست آزمایش از طریق سایت و ارسال نمونه بصورت پستی وجود دارد.

صرفه جویی هزینه در هنگام درخواست آزمایشات:

قبل از پرداخت هر هزینه ای معمولا این سوال در ذهن ایجاد می‌شود. چه کنیم هزینه‌ها به حداقل برسد؟

برای به حداقل رساندن هزینه انجام آزمایشات اب و خاک چند راه حل ساده وجود دارد:

1. در انتخاب عناصر و آنالیزهای مورد نیاز دقت کنید و ترجیحا با یک فرد آگاه در این زمینه مشورت کنید.

2. یک آزمایشگاه معتبر و خوب انتخاب کنید تا نتایج کاملا قابل اطمینان باشند و نیاز به آنالیزهای مجدد و پرداخت هزینه نباشد.

3. ترجیحا یک آزمایشگاه منصف اما با کیفیت کار بالا انتخاب کنید.

4. در هنگام نمونه گیری از روش‌های درست نمونه گیری استفاده کنید تا نتایج بدست آمده کاملا با واقعیت تطابق داشته باشند و نیاز به هزینه مجدد برای آزمایش مجدد نباشد.

ورود

عضویت

اگر ایمیل ندارید، فامیلی خود را به انگلیسی و با دامنه efartakco.ir ثبت کنید. مثال: hosseyni@efartakco.ir

ورود

عضویت