آزمایشگاه خاکشناسی قم، معرفی و امتیازدهی

آزمایشگاه خاکشناسی قم، معرفی و امتیازدهی

در سالهای اخیر یکی از نیازهای کشاورزی آزمایشگاه خاکشناسی بوده است. به دلیل اهمیت این آزمایشگاه و تاثیر آن بر کشاورزی آزمایشات آب و خاک به یک نیاز اساسی بدل شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل آزمایشات مورد نیاز در کشاورزی و معرفی آزمایشگاه خاکشناسی قم

راهنمای مطالعه:

در سالهای اخیر یکی از نیازهای کشاورزی آزمایشگاه خاکشناسی بوده است. به دلیل اهمیت این آزمایشگاه و تاثیر آن بر کشاورزی آزمایشات آب و خاک به یک نیاز اساسی بدل شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی کامل آزمایشات مورد نیاز در کشاورزی و معرفی آزمایشگاه خاکشناسی قم بپردازیم.

همانطور که برای تجویزهای پزشکی به انواع آزمایشات و حتی عکسبرداری و رادیولوژی نیاز است. برای تجویز و تشخیص‌ها در کشاورزی نیز به آزمایشات آب، خاک، گیاه و حتی کود نیاز خواهد شد.

تاثیر این نوع آزمایشات آب و خاک بر پیشرفت صنعت کشاورزی، افزایش بار محصول، افزایش کیفیت و موارد مشابه غیر قابل چشم پوشی است. برای اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اهمیت آزمایشگاه خاکشناسی:

در پاراگراف فوق به اهمیت آزمایشگاه‌های آب و خاک اشاره کردیم. اگر بخواهیم یک جمع بندی و دسته بندی کلی داشته باشیم می‌‌توانیم دلایل اهمیت آزمایشگاه خاکشناسی را طبق موارد زیر دسته بندی کیم:

  1. انجام انواع آزمایشات خاک، آشنایی با عناصر موجود در خاک، شناخت کمبودها و نیازهای خاک، اعمال تجویزهای لازم با توجه به نوع و وضعیت خاک
  2. انجام انواع آزمایشات آب، کسب اطلاعات مورد نیاز راجب آب آبیاری، آب چاه و …، انجام اقدامات لازم با توجه به نتایج آنالیزهای بدست آمده
  3. انجام آزمایشات گیاه، کسب اطلاعات راجب ساختار گیاه، تشخیص کیفیت بذر خریداری شده، تشخیص بیماری گیاه در صورت موجود، مشخص کردن کمبودها و نیازهای گیاه و انجام اقدامات لازم با توجه به تجویزها
  4. انجام آزمایشات کود، تعیین کود مناسب با وضعیت موجود، تعیین مقدار کود مورد نیاز زمین با توجه به آنالیز کود و …
  5. افزایش محصول و صرفه اقتصادی
  6. کاهش ریسک و انجام اقدامات بر اساس واقعیت

وضعیت آب و هوایی استان قم:

استان قم در مرکز ایران و در بخش کویری کشور قراردارد. به همین دلیل با کمبود آب مواجه است. معمولا برای آبیاری محصولات کشاورزی در این استان از آب لوله کشی یا آب چاه‌های عمیق استفاده می‌شود.

استان قم آب و هوای بسیار خشک و گرمی دارد. بنابر این مناسب کاشت برخی از محصولات نمی‌باشد. برخی از محصولات به آب و هوای سردسیری یا معتدل نیاز دارند.

آب استان قم معمولا به دلیل موقعیت جغرافیایی آن همراه با مقدار کمی نمک می‌باشد. به عبارت دیگر اصطلاحا می‌گویند که آب این استان شور است. اما با توجه به اقداماتی که در سال های اخیر انجام شده است میزان نمک در آب به حداقل رسیده است.

بنابر این از این نظر زیاد جای نگرانی نیست. هر چند بهتر است قبل از آماده سازی زمین برای کشاورزی، آنالیزهای آب و خاک بصورت کامل انجام شوند. در این آنالیزها میزان شوری آب و نمک خاک مشخص می‌شود و با توجه به شرایط موجود می‌توان کلیه اقدامات لازم را اجام داد.

پس بهتر است بگوییم انجام آزمایشات آب و خاک در آزمایشگاه خاکشناسی قم از واجبات شروع کار کشاورزی است.

آب و هوای خشک قم

محصولات کشاورزی استان قم:

استان قم دارای آب و هوای گرم و خشک است و با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان محصولات خاصی در آن پرورش داده می‌شود. محصولاتی مانند خوراک دام، گندم و جو و …

لیست محصولات قابل کشت در استان قم عبارتند از:

  1. گندم
  2. جو
  3. ذرت
  4. یونجه
  5. کلزا
  6. آفتاب گردان
  7. درخت پسته
  8. صیفی جات مانند هندوانه و …
  9. محصولاتی مانند بادمجان و …
  10. محصولات دیگر مانند انواع سبزی و …

محصولات غیرقابل کاشت در استان قم:

با توجه به آب و هوای گرم این استان و کمبود آب در شهرهای کویری، محصولات غیرقابل کشت در این استان محصولاتی هستند که به آب فراوان و یا شرایط آب و هوایی معتدل و مرطوب نیاز دارند.

بطور مثال محصولاتی مانند برنج در این استان قابل کاشت نمی‌باشند.

زراعث و باغداری در استان قم:

با توجه به حاصل خیز نبودن خاک این استان نمی‌توان گفت که شغل زراعت و باغداری در آن رونق دارد. اما با توجه به لیست محصولات کشاورزی نام برده شده در این استان در قسمت‌های فوق، می‌توان گفت که یکی از شغل‌های موجود در استان قم زراعت و باغداری است.

البته باغداری در این استان معمولا برای درختان پسته است و زراعت نیز معمولا برای محصولاتی همچون کلزا، گندم، جو، ذرت، یونجه و … انجام می‌شود. پس رونق زراعت و باغداری در استان قم مربوط به محصولات نام برده شده می‌باشد.

باغداری و آزمایشگاه آب و خاک قم

لیست آزمایشگاه خاکشناسی قم:

در استان قم نیز مانند سایر استان‌ها آزمایشگاه آب و خاک به دو صورت دولتی و غیر دولتی وجود دارد. اگر قصد آشنایی با لیست آزمایشگاه‌های دولتی و غیردولتی در کشور را دارید می‌توانید از لینک‌های موجود آنها را مشاهده کنید.

یکی از مهم ترین بخش‌های انجام آنالیزهای آب و خاک انتخاب آزمایشگاه مناسب است. تجهیزات آزمایشگاه، استانداردها و پروتکل‌های آن، نیروی انسانی و حتی کیفیت متریال اولیه بکارگرفته شده در آزمایشگاه بسیار اهمیت دارد.

بنابراین معرفی آزمایشگاه خاکشناسی قم کار راحتی نیست. اما با توجه به شناخت‌های موجود به شما آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما را معرفی می‌کنیم. برای آشنایی بیشتر با این آزمایشگاه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

راه‌های درخواست آزمایش در آزمایشگاه خاکشناسی قم

انجام آزمایشات آب و خاک به دو صورت انجام می‌شوند:
بصورت حضوری
بصورت غیر حضوری

درخواست آزمایشات بصورت حضوری:

برای ثبت درخواست با این روش باید به آدرس زیر مراجعه کنید.

کارشناسان در این بخش حضور دارند و پس از راهنمایی شما آزمایشات را بصورت سیستمی برای نمونه مورد نظر ثبت می‌کنند. پس از نمونه گیری درست، نمونه را به محل تحویل دهید. به همراه تحویل نمونه باید اطلاعاتی از نمونه را نیز اعلام کنید.

پس از ثبت درخواست نمونه به آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما که در همان نزدیکی است تحویل داده می‌شود.نتایج آزمایشات نیز از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

آدرس: قم – خیابان ۷۵ متری عماریاسر – خیابان شهید قدوسی – نبش کوچه یک – فروشگاه فرداد کیان فرتاک

شماره تلفن جهت هماهنگی و پرسش سوال: ۰۹۹۰۷۶۷۴۹۷۲

درخواست آزمایشات بصورت غیر حضوری:

برای روش غیر حضوری می‌توانید از طریق سایت آزمایشات مورد نیاز خود را ثبت کنید. سپس نمونه را به همراه برگه حاوی اطلاعات آن به آدرس پستی آزمایشگاه ارسال کنید. لینک درخواست آزمایشات در ادامه مطلب آورده شده است.

پس از آماده شدن نتایج از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود و نتایج از طریق سایت  قابل مشاهده می‌باشند.

لینک درخواست آزمایشات

نکته: به دلیل شرایط دمایی خاص مورد نیاز برای نمونه آب برای ثبت درخواست این آزمایش و ارسال نمونه آن با ما تماس بگیرید.
شماره تماس‌: ۰۹۹۰۷۶۷۴۹۷۲
بعد از دریافت نتایج در دو روش توصیه‌های کودی و تجویزهای لازم نیز انجام می‌شود.

راه‌های افزایش بازدهی زمین و کیفیت محصول:

  1. آماده سازی زوین با روش‌های درست و علمی
  2. شناخت نیازها و کمبودهای خاک
  3. انتخاب بهترین نوع بذر
  4. کود دهی در زمان مناسب
  5. انتخاب کود مناسب با زمین
  6. تعیین مقدار دقیق کود دهی
  7. آنالیز آب آبیاری و شناخت عناصر آن
  8. تعیین دقیق زمان و میزان ابیاری
  9. بررسی سلامت کیاه و زمین
  10. آبیاری به موقع
  11. سم پاشی به موقع
  12. تعیین نوع سم و مکمل مورد نیاز زمین و محصول
  13. برداشت در زمان تعیین شده
  14. دفع علف های هرز
آزمایشگاه آب و خاک قم
آزمایشگاه خاکشناسی قم

هزینه آزمایشات خاکشناسی:

طبیعی است که آنالیز آب، خاک، گیاه و کود همراه با هزینه است. اما این هزینه آزمایشگاه خاک کشاورزی با توجه به نتیجه بدست آمده بسیار بسیار اندک خواهد بود.

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که نیاز به سنجش تمامی عناصر موجود در آب، خاک، گیاه و کود نیست. بلکه فقط عناصر اصلی در همه آزمایشات مشترک هستند. بقیه عناصر مورد نیاز در آزمایش به نوع نمونه، شرایط منطقه، وضعیت گیاه، محصول مورد کشت و … بستگی دارد.

هزینه هر آزمایش از طریق لینک‌های زیر قابل مشاهده است.

اهمیت انجام آزمایشات کود:

دانستن برخی از اطلاعات دقیق راجب انواع کود در تجویز آن برای کمبودهای زمین و خاک بسیار مهم است. بنابراین در کنار اهمیت آزمایشات آب و خاک، نمی‌توان اهمیت آزمایشات نمونه‌های انواع کود را نادیده گرفت. تمامی نوع‌های کود مانند کود آلی، کود شیمیایی و معدنی به آزمایش نیاز پیدا می‌کنند.

دلایل انجام آزمایشات گیاه:

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در دستیابی به محصول با کیفیت استفاده از بذر با کیفیت است. برای دستیابی به این مورد می‌توان گیاه‌های بدست آمده از بذرهای مختلف را آزمایش کرد تا بتوان با مقایسه نتایج آنالیزها به نکات مهمی دست یافت.

مثلا اینکه کدام محصول ماندگاری بیشتری دارد؟ کدام محصول ارزش غذایی بالاتری دارد؟ و … همچنین انجام آنالیزهای گیاه برای تشخیص مشکلات گیاه و زمین و موارد مشابه نیز انجام می‌شود.

معرفی آزمایشگاه خاکشناسی

آزمایش خاک کشاورزی استان قم:

این آزمایش در جهت آشنایی با کمبودهای خاک و غنی سازی آن انجام می‌شود. خاک مناسب موثرترین عامل در دست یابی به محصول نهایی پر بار و پر سود است.

آزمایشگاه خاکشناسی استان قم آماده دریافت نمونه خاک و آنالیز آن می‌باشد. زمان مناسب این آنالیز با توجه به نوع محصولات مختلف، متفاوت است. اما بهترین زمان برای آزمایشات نمونه‌های آب و خاک قبل از آماده سازی زمین می‌باشد.

آزمایش آب کشاورزی استان قم:

با توجه به نوع آب و شرایط منطقه‌ای این استان پیشنهاد می‌شود انجام آزمایشات آب را در اولیت قرار دهید.

میزان شوری آب، میزان عناصر مختلف محلول در آب، مواد ته نشین شونده در آب، میزان گچ و آهک محلول در آب و … مورادی هستند که داشتن اطلاعات راجب آنها بسیار اهمیت دارد.

دسته بندی مطالب

آموزش ها

محصولات دام طیور

کود و سم و بذر

اخبار

7

10

1

3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

اگر ایمیل ندارید، فامیلی خود را به انگلیسی و با دامنه efartakco.ir ثبت کنید. مثال: hosseyni@efartakco.ir

ورود

عضویت