برای نمونه برداری آب روان، آب لوله کشی و آب چاه روش های مختلف با نکات متفاوت وجود دارد. در ادامه مطلب روش های نمونه برداری از انواع آب ها به صورت جداگنه توضیح داده شده است.
نکات قابل توجه در هنگام نمونه گیری :
1.بطری های حاوی نمونه باید در جای خنک نگهداری شوند.
2.در کنار نمونه ها باید یک برگه حاوی اطلاعات نمونه ارسال شود. در این برگه باید اطلاعات زیر شرح داده شود:
نام مالک، اسم منطقه، شماره چاه (برای نمونه آب های زیر زمینی)، مشخصات رودخانه و قنات، تاریخ نمونه برداری، نوع کشت و مورد مصرف آب.
3.بطری باید کاملا تمیز باید و بهتر است قبل از جمع آوری نمونه، دو بار با آب نمونه شسته شود.

<<<<نمونه برداری از آب آبیاری>>>>

دانستن کیفیت آب آبیاری در امور زراعی یکی از عوامل مهم تولید است. زيرا آبیاری با کیفیت نامناسب (آب شور سدیمی) باعث شور و سدیمی شدن زمین خواهد شد. وجود مواد مضر در آب مانع رشد گیاه خواهد شد. بنابراین یکی از کارهای اولیه برای استفاده از آب آبیاری، آنالیز و تعیین کیفیت آن است.با دستیابی به نتایج آزمایشگاهی آب آبیاری، مزرعه با اطمینان آبیاری می شود.
محل نمونه­ برداری از آبیاری برای ارسال به آزمایشگاه بایستی با دقت تعیین گردد و نمونه آب نماینده کل آب آبیاری باشد. در غیر این صورت نتایج بدست آمده چندان با واقعیت یکسان نبوده و هزینه ­های انجام شده به هدر خواهد رفت
.
در کشور ما منابع آب را رودخانه، قنات، چشمه و یا چاه ­های عمیق تشکیل می‌­دهند لذا منابع آب را می‌­توان به آب لوله­ کشي آب ­های روان و آب­ های زیرزمینی تقسیم نمود. ظروفی که برای نمونه ­برداری استفاده می­‌شود
. باید عاری از هر گونه مواد خارجی بوده و کاملا شسته و تمیز باشد. توصیه می شود که از ظروف آب معدنی استفاده شود و در زمان نمونه برداری ابتدا ۲ تا ۳ نوبت با نمونه آب مورد نظر شسته شوند.

نمونه برداری آب

<<<<نمونه برداری از آب‌های روان>>>>

روش نمونه برداری از آب‌های روان:

نطر به این که کیفیت و میزان املاح این گونه منابع آبی در فصول مختلف سال بسته به میزان و پراکندگی بارندگی و تغییرات فیزیکی منطقه قابل تغییر می باشد. لذا بهتر است که نمونه برداری از چنین منابع، چندین بار در طول سال و مکان های مختلف انجام شود. این نمونه گیری در اعماق متوسط آب، در وسط مسیر آب و در طول ساعات مختلف روز صورت می گیرد.
نمونه های تهیه شده از چندین نقطه از یک منبع آب و در ساعات مختلف با هم مخلوط می‌شوند و مقداری در حدود یک تا یک و نیم لیتر از آن را در یک بطری شیشه ای یا ظرف پلاستیکی کاملا تمیز ریخته و درب بطری محکم بسته می‌شود. توجه داشته باشید که بالای هر نمونه هوا نباشد.

<<<<نمونه برداری از آب لوله کشی>>>>

روش نمونه برداری از آب لوله کشی:

برای نمونه برداری از آب لوله کشی، ابتدا شیر باز شود تا دمای آب ثابت گردد و اطمینان حاصل شود که آب های مانده در لوله خارج شده باشند. سپس یک ظرف تمیز شیشه ای یا پلاستیکی با حجم یک تا یک و نیم لیتر از آن آب پر شود.

<<<<نمونه برداری از آب‌های زیر زمینی>>>>

روش نمونه برداری از آب زیر زمینی:

آب های زیر زمینی بصورت چاه های عمیق و یا نیمه عمیق هستند که با استفاده از پمپ آب به خارج هدایت می شود. اگر پمپاژ دائمی نبوده و گاهی پمپ روشن می شود، نمونه گیری موقعی صورت گیرد که موتور پمپ حداقل 24 ساعت مداوم کار کرده باشد. پس از برداشت نمونه آب، درب بطری را محکم بسته و روی آن مشخصات مربوط نوشته شود.

برای دریافت لیست آزمایشات آب اینجا کلیک کنید

فرداد کیان فرتاک

مجموعه تولیدی بازرگانی فرتاک از سال 1393 فعالیت های خود را در حوزه بازرگانی محصولات دانش بنیان، تولید و توزیع افزودنی های خوراک دام و طیور و ساخت و طراحی قفس های تمام اتوماتیک مرغان تخم گذار و پرورشی آغاز نمود. در ادامه با تاسیس آزمایشگاه خاکشناسی،میکروبی، آنالیز خوراک و فروشگاه عرضه سم، کود و بذر زنجیره فعالیت های خود را تکمیل نمود.

درخواست مشاوره خدمات آزمایشگاه

دسترسی سریع

حساب کاربری

مقالات

برند ها

لینک مفید

سوالت متداول

قوانین و مقررات

تماس با ما

درباره ما

راه های ارتباطی

۰۲۵-۳۷۷۷۸۵۱۸

info@efartakco.ir

قم، ۷۵ متری عمار یاسر،

خیابان قدوسی، پلاک۲۹

© ۱۴۰۳ مجموعه تولیدی بازرگانی فرتاک