منظور از آزمایشگاه آب و خاک آزمایشگاهی جهت آنالیزهای موارد مربوط به کشاورزی می‌باشد. در این آزمایشگاه انواع آنالیزهای آب، خاک، گیاه، کودهای شیمیایی و کودهای آلی انجام می‌شود. برای آشنایی با لیست آزمایشگاه آب و خاک با ما همراه باشید.

سنجش عناصر موجود در آب، کمبودها و ضعف‌های خاک، کیفیت واقعی انواع کودهای شیمیایی و آلی و اطلاعات دقیق از ساختار گیاه بسیار اهمیت دارد. در سال‌های اخیر توجه به آزمایشات مربوط به کشاورزی مانند آزمایشات گیاه، انواع کود و بویژه آزمایشات آب و خاک بسیار بیشتر شده است.

اهمیت این آزمایشات برای کسب اطلاعات کاملا دقیق از وضعیت موجود و انجام اقدامات لازم است. پس قبل از هر اقدامی برای تغییر و آماده سازی زمین، انجام آزمایشات آب و خاک پیشنهاد می‌شود.

انواع آزمایشات مربوط به کشاورزی:

همانطور که در پاراگراف فوق اشاره شد آزمایشات مربوط به کشاورزی به چهار دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند.

  1. آزمایشات آب
  2. آزمایشات خاک
  3. آزمایشات گیاه
  4. آزمایشات کود

آزمایشات کود برای انواع کود شیمیایی، کود آلی و کود معدنی انجام می‌شود.

هر یک از آزمایشات آب، خاک، گیاه و انواع کود با هدف جداگانه و در زمان مخصوص به خود انجام می‌شوند. بطور مثال بهترین زمان برای آزمایش خاک و آب قبل از کاشت محصول و در هنگام آماده سازی زمین است.

لیست آزمایشگاه آب و خاک

دلایل انجام آزمایشات آب و خاک:

گیاه تمامی نیازهای خود را از خاک و از طریق ریشه دریافت می‌کند. بنابراین خاک باید دارای تمام مواد مورد نیاز گیاه باشد. به همین دلیل قبل از هر اقدامی برای آماده سازی خاک، باید آنالیزهای لازم انجام شود تا میزان عناصر موجود در خاک سنجیده شود.

دانستن کیفیت خاک کمک می‌کند که بتوان با کوددهی مناسب خاک را غنی کرد تا برای رشد گیاه کاملا آماده و مناسب شود. خاک درختان، خاک زمین‌های زراعی و حتی خاک گلخانه نیز به آنالیزهای دقیق نیازدارند.

برای کود دهی نیز قبل از شروع کار بهتر است کود مورد نظر بطور کامل آنالیز شود تا اطمینان حاصل گردد که این کود متناسب با زمین و خاک موجود است. میزان کودی که به زمین داده می‌شود نیز بسیار اهمیت دارد.

گاهی اوقات بهترین راه برای تشخیص برخی از اقدامات کشاورزی، آزمایش خود گیاه است. آزمایش گیاه و آنالیز آن در برخی از موارد برای افزایش کیفیت و بار محصول بسیار کمک کننده است.

آب‌های کشاورزی معمولا از آب آبیاری، آب چاه یا … تامین می‌شوند. از این نوع آب‌ها شناختی وجود ندارد. آنها از مسیرهای مختلفی عبور کرده اند و از طرق متفاوت جمع شده اند.

بنابراین بهتر است آب کشاورزی نیز آنالیز شود تا اطمینان حاصل گردد که حاوی عناصر مضر نمی‌باشد. همچنین باید تناسب بین عناصر خاک، آب و کود برقرار باشد.

اهمیت لیست آزمایشگاه آب و خاک:

در مطالب فوق دلایل اهمیت لیست آزمایشگاه آب و خاک را بررسی کردیم. پس نقش آزمایشگاه‌های آب و خاک بسیار پررنگ است. برای افزایش کیفیت محصول و بازدهی زمین بهترین کار انجام آنالیزهای لازم قبل از هر اقدامی است.

بطور خلاصه می‌توان دلایل اهمیت آزمایشگاه آب و خاک را طبق لیست زیر نام برد:

  1. شناخت دقیق ضعف‌ها و کاستی‌ها
  2. انجام اقدامات لازم متناسب با نیازها
  3. تجویز درست و دقیق
  4. افزایش بار و کیفیت محصول
  5. بازدهی بیشتر در زمان کمتر
نمونه گیری آب

لیست اسامی آزمایشگاه آب و خاک در ایران:

آزمایشگاه‌های آب و خاک به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

  1. آزمایشگاه‌های دولتی
  2. آزمایشگاه‌های خصوصی

برخی از اسامی آزمایشگاه‌های خصوصی آب و خاک در ایران:

  1. آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما در استان قم
  2. آزمایشگاه شرکت تحقیقاتی علوم حیاتی فاروق در استان تهران
  3. آزمایشگاه شرکت پرتو آزمون جوانه خراسان در استان خراسان رضوی
  4. آزمایشگاه آب و خاک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز در استان فارس
  5. آزمایشگاه آب و خاک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان در استان هرمزگان
  6. آزمایشگاه آب، فاضلاب و میکروبی پژوهشکده محیط زیست – جهاد دانشگاهی واحد گیلان در رشت
  7. آزمایشگاه آنالیز دستگاهی مواد طبیعی و شیمیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در استان گلستان
  8. آزمایشگاه آنالیز روغن کارگاهی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در استان البرز
  9. آزمایشگاه به نژادی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری – موسسه تحقیقات علوم باغبانی – سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در استان مازندران
  10. آزمایشگاه به نژادی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی – موسسه تحقیقات علوم باغبانی – سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در استان مرکزی

سایر اسامی آزمایشگاه آب و خاک در ایران:

  1. آزمایشگاه تجزیه خاک، آب، گیاه و کود مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان – سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در استان همدان
  2. آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه پیام نور بم در استان کرمان
  3. آزمایشگاه تخصصی آب و پساب آزمایشگاه مرکزی – دانشگاه تبریز در استان آذربایجان شرقی
  4. آزمایشگاه زیست فناوری و محیط زیست پژوهشکده خلیج فارس – دانشگاه خلیج فارس در استان بوشهر
  5. آزمایشگاه سنتز و فرآوری پلیمر مرکز خدمات تخصصی شیمی و مهندسی شیمی – جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه صنعتی اصفهان در استان اصفهان
  6. آزمایشگاه مرجع دانشگاه پیام نور ارومیه در آذربایجان غربی
  7. آزمایشگاه مرکزی دانشگاه رازی کرمانشاه در استان کرمانشاه
  8. آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی در استان اردبیل
  9. آزمایشگاه مرکزی دانشگاه کوثر بجنورد در خراسان شمالی
  10. آزمایشگاه هیدرولیک و مکانیک سیالات گروه کشاورزی – دانشکده فنی و مهندسی – دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین

و ….
برای دریافت توضیحات لازم راجب هر یک از آزمایشگاه‌ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اسامی آزمایشگاه‌های دولتی در همه شهرهای ایران از لینک زیر قابل مشاهده است:

آنالیز آب
آزمایش نمونه

مقایسه آزمایشگاه‌های موجود در ایران:

از میان آزمایشگاه‌های نام‌برده شده آزمایشگاه آب و خاک ژرف پژوهان به آزما در قسمت مرکزی ایران قراردارد و از تمامی نقاط کشور نمونه جهت آزمایش دریافت می‌کند.

برای نمونه‌گیری از خاک، آب، گیاه و کود ابتدا روش‌های درست نمونه گیری را مطالعه کنید. روش درست برداشت نمونه تاثیر مستقیمی در درستی یا نادرستی نتایج آنالیز نمونه دارد.

بعد از روش‌های درست نمونه گیری انتخاب آزمایشگاه مجهز با نیروی کاربلد اهمیت بسیار زیادی دارد و در نتایج آزمایش تاثیر مستقیم می‌گذارد.

اینکه آزمایشگاه از چه استانداردها و پروتکل‌هایی برای انجام آزمایشات استفاده می‌کند و آنالیزها توسط چه دستگاه‌هایی انجام می‌شوند بسیار مهم است.

اگر نتایج آزمایشات دقیق نباشند انجام اقدامات ممکن است براساس واقعیت نباشد و تاثیر درستی نداشته باشد. بنابراین در انتخاب آزمایشگاه وسواس بیشتری داشته باشید.

آزمایشگاه آب و خاک ژرف پژوهان به آزما:

یکی از به‌روز ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های آب و خاک، آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما است. این آزمایشگاه در استان قم واقع شده است و با توجه به موقیت مکانی اکثر نمونه‌های خود را از شهر‌های اطراف یعنی شهرهای مرکزی ایران دریافت می‌کند.

ژرف پژوهان به آزما یک آزمایشگاه آب و خاک مجهز است که از سال 1400 با بکارگیری نیروی متخصص راه‌اندازی شده است. این آزمایشگاه زیر مجموعه شرکت دانش بنیان است و با هدف رونق کشاورزی و کمک به تولیدات داخل شروع به کار کرده است.

انواع آزمایشات آب، خاک، گیاه، کودهای آلی، شیمیایی و معدنی و حتی خوراک در این آزمایشگاه انجام می‌شود. تمامی نتایج آزمایشات با تضمین صحت نتایج ارائه می‌شوند.

در این آزمایشگاه پس از اعلام نتایج بدست آمده با توجه به جواب‌های آنالیز نمونه‌ها تجویزهای لازم برای کشاورزی نیز انجام می‌شود. بنابراین اقدامات لازم به راحتی در دستور کار قرار می‌گیرند.

تجهیزات مورد نیاز لیست آزمایشگاه آب و خاک:

آزمایشگاه آب و خاک بیش از هرچیز به تجهیزات و وسایل پیشرفته و دقیق نیاز دارد. دستگاه‌های آزمایشگاه قلب آزمایشگاه آب و خاک به حساب می‌آیند. برای آشنایی با بخشی از تجهیزات مهم مورد نیاز آزمایشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپکتروفتومتر، سانتريفوژ، کجلدال، اتميک ابزوربشن، شيکر، کنداکتومتر، پ هاش متر، کوره الکتريکي، همزن، هود آزمايشگاهي، آون، اجاق هضم، بن ماري، پ هاش متر، هیتر، يخچال مخصوص و …

بجز تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، نیروی متخصص و با دانش روز دنیا و پروتوکل‌های استاندارد بسیار اهمیت دارد.

لیست آزمایشگاه آب و خاک

نحوه انجام آزمایشات آب و خاک:

برای انجام این آزمایشات می توانید از بخش درخواست آزمایشات سایت، عنوان آزمایش و سپس عناصر مورد نیاز برای آزمایش را انتخاب کنید. تمامی آزمایشات همراه با قیمت در این قسمت قابل مشاهده می‌باشد.

پس از ثبت درخواست آزمایش نمونه مورد نظر را از طریق بسته پستی به آدرس آزمایشگاه ارسال کنید.

کار شما در این قسمت تمام می‌شود. آزمایشگاه پس از دریافت نمونه آنالیزهای لازم را انجام می‌دهد. هر مرحله از آزمایش و در انتها جواب آزمایش از طریق پیامک و سایت به شما اطلاع داده می‌شود.

نکته: نکته دیگر قابل توجه این است که برای رسیدن به نتایج درست قبل از نمونه گیری روش‌های درست نمونه گیری را مطالعه کنید. روش‌های نمونه‌گیری از از انواع آب مثل آب چاه یا آب لوله کشی یا … ، انواع کود شیمیایی و آلی، انواع خاک مثل خاک گلخانه، خاک باغ یا خاک زراعت یا …

برای کسب اطلاعات روی لینک‌های زیر کلیک کنید:

1.نحوه صحیح نمونه گیری از خاک

2.نحوه صحیح نمونه گیری از آب

3.نحوه صحیح نمونه گیری از گیاه

نحوه ارسال نمونه به لیست آزمایشگاه آب و خاک:

پس از نمونه‌گیری نمونه را در ظرف تمیز قراردهید. برای جلوگیری از بیرون ریختن نمونه از ظرف مناسب استفاده کنید و درب ظرف نمونه را خوب سفت کنید.

در کنار نمونه برگه حاوی اسم، شماره سفارش و اطلاعات نمونه را نیز قراردهید. اطلاعاتی مانند عمق نمونه گیری، محل نمونه‌گیری، نوع کشت، نوع محصول، شهر و …

پس از نمونه‌گیری سعی کنید هرچه سریع‌تر نمونه را ارسال کنید تا در زمان سریع‌تری به دست لیست آزمایشگاه آب و خاک برسد.

توجه: نگهداری نمونه آب به شرایط دمایی خاص نیاز دارد و این شرایط دماسس هنگام ارسال بسته رعایت نمی‌شود. بنابراین نمونه آب را با بسته پستی ارسال نکنید.

پس از انجام آزمایشات باید چه اقداماتی انجام شود؟

بعد از آماده شدن نتایج لیست آزمایشگاه آب و خاک، از طریق سایت و پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود. بعد از مشاهده نتایج باید اقدامات لازم انجام شود. بهتر است اقدامات لازم توسط متخصصین در این زمینه تجویز شوند.

بطور مثال درصورت مشاهده کمبودهای خاک افراد متخصص می‌توانند بهترین نوع کود متناسب با زمین را پیشنهاد کنند و مقدار دقیق مورد نیاز خاک را مشخص کنند. انتخاب نوع کود و میزان مصرف آن توسط افراد عادی قابل تعیین نیست.

ورود

عضویت

اگر ایمیل ندارید، فامیلی خود را به انگلیسی و با دامنه efartakco.ir ثبت کنید. مثال: hosseyni@efartakco.ir

ورود

عضویت