جلوگیری از بیماری شدن دام تازه خریداری شده

جلوگیری از بیماری شدن دام تازه خریداری شده

اگر در مناطق گرمسیر و پر کنه هستید و از مناطق سردسیر و کم کنه برای گله خود گوسفند و بره خریدید توصیه می شود سطح مراقبت از گوسفندان خود را افزایش دهید . به دلیل کم بودن استقامت این نوع دام های تازه به گرما و کنه امکان انتقال

راهنمای مطالعه:

اگر در مناطق گرمسیر و پر کنه هستید و از مناطق سردسیر و کم کنه برای گله خود گوسفند و بره خریدید توصیه می شود سطح مراقبت از گوسفندان خود را افزایش دهید . به دلیل کم بودن استقامت این نوع دام های تازه به گرما و کنه امکان انتقال بیماری و تلف شدن حیوان وجود دارد که می توان با یکسری کارهای ساده از این خطر جلوگیری کرد

برای کاهش شدت بیماری و افزایش سطح ایمنی بدن گوسفندان علاوه بر به کارگیری یک برنامه غذایی مقوی و همچنین واکسیناسیون منظم از مولتی ویتامین ها و دارو های تقویتی برای تسریع نمودن این روند استفاده نمایید.

راه های مقابله با تنش و استرس در گوسفندان :

گوسفندان بسیار از تنش و استرس بی زارند شاید این مطلب طنز به نظر رسد اما دامداران عزیز باید هنگام مواردی نظیر تغییر جیره ، جا به جایی گوسفندان ، تغییر ناگهانی هوا میزان بیشتری شرایط راحتی را برای حیوانات خود مهیا کنند.

چند نکته اساسی برای مقابله با تنش و استرس در گوسفند وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بهتر است که در هنگامی تنش سرمایی ، زمان از شیرگیری بره را به تاخیر بیندازید . زیرا این کار از مصرف بیش از حد بره از ذخیره چربی خود می کاهد و به سیستم ایمنی بدن آن کمک مضاعف تری می کند.

مقابله با تنش های گرمایی در گوسفندان

گوسفند حیوانی است که به گرما حساس می باشد و درصورت احساس گرمای زیاد میل خود را به غذا خوردن از دست می دهند . دامداران باید همیشه سعی کنند تا میزان دمای هوا و همچنین آب مصرف گوسفندان را در یک حد خنک حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه قرار دهند . حتما در فصول گرم سال میزان پشم گوسفندان خود را بکاهید و از حمام ضد کنه نیز استفاده کنید.

یکی  دیگر از خطرناک ترین ، مواردی که استرس گرمایی ممکن است برای دام های شما به وجود آورد خطر سقط جنین و کاهش باروری گله می باشد. استرس و تنش گرمایی به شدت بر کیفیت و عملکرد تخمک ها و اسپرم گوسفندان اثر سوء داشته و به گونه ای که در میش ها با افزایش دمای رحم احتمالا عملکرد تخمک ها به نوعی ضعیف می گردد . چنانچه محیط اضافه بر گرما ، رطوبت نیز داشته باشد تاثیرات نامطلوب این تنش افزایش می یابد . با وجود اینکه مدیریت دما محیط نگهداری دام ها کاری دشوار و هزنیه بر است اما حتما باید مد نظر دامداران باشد . کمک گرفتن از امکاناتی مانند سایه بان ، فن و کولر بسیار بر روند رشد گله شما اثر گذار خواهد بود . بهتر است تا جایی که امکان دارد گوسفندان را در فصول گرم سال در محلی خنک نگه داشته و از جابه جا نمودن آن در ساعات اوج گرما پرهیز کنید.

مقابله با استرس یا تنش سرمایی

استرس حرارتی تنها به گرمای زیاد محیطی اطلاق نشده و سرما هم در حالتی که بیش از حد باشد می‌تواند باعث ایجاد تنش در گاو و گوسفند گردد و به عنوان یک عامل استرس، شناخته می‌شود.
گوسفند، گاو یا گوساله ای که تحت تأثیر استرس سرمایی قرار داشته باشد، عکس العمل های گوناگونی به این استرس نشان میدهد تا حرارت بدن خود را حتی الامکان ثابت نگه دارد.

مجموع این حالات هر کدام می توانند بر کیفیت و کمیت تغذیه حیوان تأثیر داشته باشند. در برخی مباحث گفته شده است که گاوها و گوسفندان در هوای سرد، بیشتر از هوای گرم خوراک مصرف می کنند. البته به این مطلب نباید به دید یک نکته قطعی و بی قید و شرط نگریست. انواع نژاد گاو و گوسفند معمولا در هوای خنکی که برایشان تنش زا نباشد، خوراک بیشتری مصرف کرده و اگر سرما باعث ناراحتی این دام‌ها شود، گاو و گوسفند دست از هر گونه فعالیت لازم برای یافتن خوراک کشیده و در این بخش است که سرما باعث کاهش عملکرد آنها می شود. هنگام سرما، چربی‌های ذخیره در بدن گاوها و گوسفندان و پوشش مویی سطح بدن، به عنوان دو عامل بسیار مهم و کمکی برای حفظ گرمای بدن حیوان به کار می روند. در اینجا، هر چه گاو و گوسفند چاق تر بوده و چربی بیشتری داشته باشد، به سرمای محیطی مقاوم تر است و برعکس گاوها یا گوسفندان لاغر، آسیب پذیرترند.

به طور کلی، گرمای ذخیره شده در بدن یک گاو یا گوسفند، شامل بخشی از حرارت کسب شده از محیط است. بخش دیگر، گرمای متابولیک و دیگری هم گرمای حاصل از تخمیر شکمبه ای است. جیره های پر انرژی، گرمای متابولیک بیشتری تولید می کنند و باعث ذخیره آن در بدن گاو و گوسفند می‌شوند. البته در شرایط محیطی سرد، بخش اول، یعنی گرمایی که از محیط کسب می گردد، منفی در نظر گرفته‌ می‌شود و بیشتر باید به بخش دوم و سوم تکیه داشت. در شرایط سرد محیطی، علاوه بر این که که گرمای موجود در بدن هدر نرود، باید کوشید تولید گرما در بدن تا حد ممکن بیشتر شود. علوفه با کیفیت پایین، حرارت زیادی تولید می کند و این حاصل گرمای تخمیر آن است. علوفه کم فیبر، به علت این که تخمیر کمتری دارد، حرارت تخمیری کمتری هم فراهم می‌سازد ، بنابراین، دامدار باید با ترکیبی از علوفه، تا حدی که توانایی ایجاد گرمای تخمیر مطلوب را داشته باشد و خوراک کنسانتره ای که گرمای متابولیک بیشتری به علت تولید انرژی بیشتر در بدن دارد، در جیره ایجاد کند. وقتی می گوییم خوراک کم کیفیت و فیبری کم ارزش، باعث تولید حرارت بیشتر می شوند، این بدان معنا نیست که دامدار در هوای سرد، تنها خوراک فیبری کم ارزش به دام بدهد.

توجه داشته باشید که مقدار و کمیت حرارت تخمیری علوفه کم ارزش در بدن یک گاو گوشتی، هر چقدر هم که زیاد باشد، به زیادی گرمای متابولیکی نیست که در بافت ها تولید می شود.

دسته بندی مطالب

آموزش ها

محصولات دام طیور

کود و سم و بذر

اخبار

7

10

1

3

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

عضویت

اگر ایمیل ندارید، فامیلی خود را به انگلیسی و با دامنه efartakco.ir ثبت کنید. مثال: hosseyni@efartakco.ir

ورود

عضویت