تعریف آزمایشگاه آب و خاک: کشاورزی هم از بخش هایی است که به علم، آزمایش، تجربه و تخصص نیازدارد. آزمایشگاه آب  و خاک یکی از دلایل پیشرفت کشاورزی در سال های اخیر بوده است. دلیل اهمیت این آزمایشگاه نیز تعیین دقیق نیازهای خاک و زمین و مشخص کردن عناصر موجود در آب، گیاه، کود و خاک بصورت دقیق است.

با شناخت نیازهای خاک و عناصر آب آبیاری می‌توان اقدامات لازم را انجام داد و با چند حرکت ساده میزان بازدهی زمین را تا چند برابر افزایش داد. تجویز کود بدون آزمایش و انجام کارهای غیر علمی نه تنها باعث افزایش محصول نمی‌شود بلکه ممکن است خسارات جبران ناپذیری بوجود بیاورد.

برای درک بهتر اهمیت این آزمایشات فرض کنید برای یک بیمار بدون انجام آزمایش قند خون، داروی کاهش قند خون تجویز شده است. در صورتی که قند خون این بیمار در حالت عادی نسبتا پایین است. مصرف این دارو برای بیمار بسیار خطرناک است. در حدی که با کاهش بیش از حد قند خون بیمار باعث بیهوشی و کمای فرد بیمار می‌شود.

آزمایشگاه آب:

یکی دیگر از بخش‌های مهم این آزمایشگاه، آزمایشگاه آب است. آب های کشاورزی معمولا از آب‌های زیرزمینی تعمین می‌شوند و ممکن است در مسیر آبیاری از قسمت های مختلفی عبور کنند و قبل از رسیدن به محل آبیاری آلوده شوند.

آب یک محلول قوی است و وقتی که با فشار و سرعت حرکت کند می تواند عناصر زیادی را در طول مسیر در خود حل کند. پس نمونه گیری آب باید از آبی باشد که مستقیم به زمین زراعی و یا درخت داده می‌شود.
در ادامه مطلب با روش‌های درست نمونه گیری خاک، آب و برگ بصورت کامل آشنا خواهیم شد.

آزمایشگاه خاک:

مهمترین قسمت آزمایشگاه آب و خاک آزمایشگاه خاک است زیرا ریشه گیاه در خاک قرار دارد. و گیاه بیشتر غذای خود را از خاک دریافت می‌کند. 

کمبود برخی از عناصر در خاک باعث کاهش کیفیت گیاه یا درخت می‌شود. در برخی از موارد نیز وجود بیش از حد ماده‌ای در خاک باعث آسیب رساندن به گیاه می‌شود. بطور مثال وجود بیش از حد نمک در خاک باعث خشک شدن گیاه می‌شود.

قبل از کود دهی و آماده سازی اولیه خاک باید خاک را آزمایش کرد تا تجویز کود و سایر اقدامات لازم بر اساس نیازهای واقعی خاک انجام شود.

آزمایشگاه کود:

سنجش کود مورد استفاده برای زمین از اهمیت بالایی برخوردار است.  ممکن است درصد برخی از عناصر در کود بسیار زیاد یا بسیار پایین باشد درصورتی که نیاز ما مقدار دیگری است.

معمولا کودها از ترکیب مقدارهای معینی از مواد مختلف تهیه می‌شوند. بنابراین درصد وجود برخی از عناصر و مواد مخصی بصورت خیلی کلی و حدودی مشخص است. اما داشتن اطلاعات دقیق و درست از کود بسیار پر اهمیت است. زیرا کود باید بصورت کامل زمین را تغزیه کند و برای تمامی نیازهای زمین پاسخی داشته باشد.

توجه داشته باشید که در برخی از کود ها نه تنها میزان دقیق عناصر مشخص نیست بلکه بصورت کلی هم نمی‌توان از ترکیبات آن اطلاعات درستی داشت. پس در اینجای کار انجام آزمایش کود اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

آزمایشگاه گیاه:

علاوه بر آزمایشات نام برده شده سنجش خود گیاه، کیفیت آن، عناصری که جذب کرده است و … نیز بسیار اهمیت دارد.

شناخت بخش‌های مختلف و عناصر تشکیل دهنده گیاه کمک می‌کند بتوان انتخاب درست‌تری برای افزایش میزان محصول و کیفیت آن داشت.

البته برای آزمایش گیاه مهم است که نمونه‌گیری از کدام قسمت گیاه و در چه فصلی از سال انجام شود.

معمولا بهترین زمان انجام این نوع آزمایش فصل تابستان و تیر ماه است.
اما در فصول دیگر نیز این آزمایش قابل انجام است.

بهترین زمان انجام آزمایشات آب و خاک:

قبل از هر اقدامی باید تمامی شرایط بررسی شود. بنابراین سعی کنید قبل از هر تصمیمی اول شرایط آب، خاک، گیاه و حتی کود را بررسی کنید.

بهترین زمان برای انجام آزمایش خاک و آب در زمین‌های زراعی یک ماه قبل از شروع زراعت و قبل از کود دهی است. بطور مثال برای کاشت گندم و کلزا بهترین زمان انجام آزمایشات آب و خاک قبل از مهر ماه است.

بهترین زمان انجام آزمایشات آب و خاک برای انواع درخت‌ها قبل از خاک ورزی و در فصل زمستان است. برای برگ گیاه نیز معمولا بهترین زمان انجام آزمایش گیاه در تیر ماه می‌باشد.

برای آزمایش کود زمان خاصی وجود ندارد ولی بهتر است قبل از کود دهی کود مورد نظر آزمایش شود تا اطمینان حاصل گردد که کود با نیازهای زمین سازگار است. کمبود و حتی وجود بیش از حد برخی از عناصر در کود می‌تواند بطور جدی مشکل ساز شود.

اهداف آزمایشگاه آب و خاک:

قطعا بزرگترین هدف ایجاد رونق کشاورزی و اقتصادی و افزایش بار درختان و محصولات زراعی است. اما اهداف آزمایشگاه را می‌توان به چند گروه تقسیم بندی کرد:

  1. کسب اطلاعات دقیق از کیفیت آب و خاک و گیاه و …
  2. شناخت ضعف‌ها و کم و کاستی‌های موجود
  3. پیدا کردن راهکارهای مناسب با شرایط موجود
  4. انجام تجویزهای درست و دقیق متناسب با کاستی‌ها
  5. کاهش زمان بازدهی و رسیدن سریع تر به نتایج دلخواه
  6. افزایش میزان بازدهی محصول و افزایش کیفیت آن
  7. انجام اقدامات کاملا تخصصی مطمئن بدون نیاز به ریسک کردن
  8. به حداقل رساندن میزان خسارت
آزمایشگاه آب و خاک
شناسایی بیماری

انواع آنالیزهای قابل انجام در آزمایشگاه آب و خاک:

تمامی عناصر موجود با سه حالت محلول، قابل جذب و کل، در کنار موارد دیگر چون رطوبت، شوری و … قابل اندازه گیری هستند. عناصر قابل اندازه گیری هر یک از موارد خاک، آب، گیاه، کود شیمیایی و کود آلی در لینک های زیر قابل مشاهده هستند.

برای اطلاع از موارد قابل اندازه گیری و قیمت‌های آزمایشات، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. در آخر لیست کامل تمامی آزمایشات همراه با قیمت آنها قابل مشاهده است.

اهمیت نمونه گیری درست:

درستی نتایج آزمایش بیش از هرچیزی به نمونه دریافت شده بستگی دارد. بنابراین لازم است که قبل از نمونه گیری روش‌های درست برداشت نمونه آموخته شود.

برداشت نمونه آب، خاک، گیاه و انواع کود کاملا متفاوت است. نمونه گیری از خاک گلخانه، خاک زمین‌های زراعی، خاک باغات و … نیز به شیوه های مختلف انجام می‌شود.

برای اطلاع از روش‌های درست نمونه گیری روی قسمت‌های مربوط به هر بخش کلیک کنید.

  1. نحوه نمونه برداری آب (آب آبیاری – آب لوله کشی – آب روان – آب زیر زمینی)
  2. نحوه نمونه برداری خاک (خاک زراعی – خاک باغات – خاک گلخانه)
  3. نحوه نمونه برداری گیاه (انواع گیاهان)
  4. نحوه نمونه برداری کود (کود شیمیایی – کود آلی)
آزمایش کود و خاک
آزمایشگاه آب و خاک

آزمایشگاه آب و خاک ژرف پژوهان به آزما:

این آزمایشگاه در سال 1400 برای پر کردن جای خالی آزمایشگاه مجهز آب و خاک در استان‌ها و شهرهای مرکزی کشور راه اندازی شد. از مهم ترین دلایل تاسیس آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما اطمینان حاصل کردن از توصیه‌های ارائه شده و ارائه تجویزهای درست بود.

این آزمایشگاه یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ فرتاک می‌باشد. مجموعه تولیدی بازرگانی فرتاک بیش از 10 سال است که در زمینه انواع خدمات مربوط به کشاورزی، افزودنی های خوراک دام و طیور و آبزیان و تجهیزات و قفس‌های اتوماتیک مرغ‌های تخمگذار و … فعالیت دارد.

مزیت های آزمایشگاه آب و خاک ژرف پژوهان به آزما:

  1. استفاده از نیروی جوان متخصص
  2. استفاده از دستگاه‌های مجهز متناسب با استانداردهای روز دنیا
  3. ارتقاء دانش و دستیابی به دانش روز جهانی
  4. تضمین درستی نتایج آزمایشات
  5. تحویل نتایج در کمترین زمان ممکن
  6. ارائه تجویز و توصیه‌های لازم متناسب با نتایج آزمایش
  7. معرفی محصول متناسب با نیاز و نتایج آزمایشات
  8. انجام آزمایشات آب، خاک، انواع کود و گیاه بصورت همزمان

تضمین دقت نتایج:

انجام انواع آزمایشات آب، خاک، گیاه و کود با پروتکل‌های استاندارد جهانی و دستگاه های پیشرفته و به روز توسط نیروی متخصص انجام می‌شود. بنابراین نتایج کاملا دقیق، قابل اعتماد و تضمین شده هستند.

اما در صورت تمایل مشتری برای تضمین مجدد و نهایی نتایج، آزمایشات مجدد انجام می‌شوند تا مشتری از نتیجه نهایی اطمینان کامل کسب کند.

آزمایشگاه ژرف پژوهان به آزما
آزمایشگاه خاک

محدوده و هزینه انجام آزمایشات:

با توجه به محل آزمایشگاه معمولا نمونه‌های دریافتی بیشتر از شهرهای مرکزی ایران می‌باشند. اما امکان آزمایش و دریافت نمونه از همه نقاط ایران وجود دارد.

امکان ارسال نمونه‌های گیاه، خاک و انواع کود با بسته پستی وجود دارد. اما به دلیل شرایط دمایی مورد نیاز نگهداری نمونه آب، امکان ارسال این نمونه با شرایط پستی وجود ندارد.

امکان ثبت سفارش آزمایشات از طریق لینک ثبت سفارش آزمایشات از سایت وجود دارد. نتایج آزمایشات نیز از طریق پیامک و حساب کاربری شما از سایت به شما اطلاع داده می‌شود.

هزینه انجام آزمایشات آب و خاک:

انجام آزمایشات آب و خاک هزینه بالایی ندارد. با توجه به اهمیت انجام این آزمایشات و تاثیر آن بر بازدهی عملکرد نهایی، این هزینه بسیار مناسب است.

هزینه اندازه گیری هر ماده و عنصر متفاوت است و این تفاوت قیمت به نوع نمونه نیز بستگی دارد. هزینه آزمایشات مختلف هر نمونه را می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در این قسمت مشاهده کنید.

  1. لیست آزمایشات خاک
  2. لیست آزمایشات گیاه
  3. لیست آزمایشات کود شیمیایی
  4. لیست آزمایشات کود آلی

ورود

عضویت

اگر ایمیل ندارید، فامیلی خود را به انگلیسی و با دامنه efartakco.ir ثبت کنید. مثال: hosseyni@efartakco.ir

ورود

عضویت